TANGO. OSTATNIA GRA + milonga
- Inga Pawlicka
- 2 cze
- 6 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 3 dni temu
🎭 Zapraszamy na spektakl "TANGO. OSTATNIA GRA" w Krakowie!
📍 Teatr KTO
📅 27 czerwca
o godz. 19:00 - Spektakl TANGO. OSTATNIA GRA
o godz. 21:30 - Milonga w Teatrze KTO
UWAGA - zmiana godziny rozpoczęcia milongi. Zaczniemy tańczyć o 21:30!
Bilety na spektakl: https://tangonuevo.pl/sklep/?product=tango-ostatnia-gra Bilety na milongę przy wejściu. Ceny: - Bilet na spektakl TANGO. OSTATNIA GRA - 150 zł - Milonga - 50 zł - Milonga przy okazaniu biletu na spektakl - 20 zł

Spektakl Tango. Ostatnia gra to interdyscyplinarne widowisko łączące taniec, muzykę i słowo, inspirowane powieścią Tango starej gwardii Artura Pérez-Reverte’a. To opowieść o namiętności, iluzji i zdradzie, osadzona w dynamicznie zmieniającym się świecie XX-wiecznej Argentyny i Europy.
Spektakl jest spójnym, konceptualnym dziełem, w którym każda scena, każdy ruch, dźwięk, rekwizyt są elementami precyzyjnie skonstruowanej narracji. Twórcy świadomie odchodzą od literackiego pierwowzoru, kreując uniwersalną metaforę życia jako gry – iluzorycznej i bezlitosnej. Szachownica sceny ożywa w 20 dynamicznych obrazach, gdzie bohaterowie balansują między rzeczywistością a fantazją, walcząc o kontrolę nad własnym losem. Gra w życie staje się leitmotivem spektaklu, prowadzącym do społecznych katastrof, odzwierciedlonych w dynamicznych, tanecznych i wizualnych symbolach – przejmującej mozaice chaosu i upadku znanej z Guerniki Picassa.
Minimalistyczna scenografia odtwarza zmienne krajobrazy – od salonów i kasyn po burdele i cienie ludzkiego upadku – jednocześnie stając się przestrzenią nieustannej konfrontacji. Ciała tancerzy ożywiają ją w dynamicznym ruchu, przyjmując formę figur szachowych, ruletki czy bezlitosnej machiny parowej, w której splatają się mechanizmy fizyczne, społeczne i psychologiczne. Sugestywna choreografia nie tylko buduje emocje bohaterów, lecz także odsłania ukryte struktury władzy, iluzji i manipulacji.
W centrum narracji znajduje się para kochanków – Mężczyzna i Kobieta – uwikłani w miłość i zdradę, a także drugoplanowe postaci: Baron, Sutener, Prostytutka, oprawcy systemowi. Zespół taneczno-aktorski, składający się z ośmiu wybitnych tancerzy tanga argentyńskiego, został powołany specjalnie na potrzeby tej produkcji. Ich choreografia to nie tylko wirtuozeria, lecz skomplikowany i sugestywny język ruchu, budujący dramaturgię spektaklu.
Muzykę na żywo wykonuje czteroosobowa orkiestra, która łączy nowoczesne interpretacje klasycznych tang z autorskimi kompozycjami. Muzycy nie są jedynie akompaniatorami – stają się częścią akcji scenicznej, wcielając się w role oprawców, obserwatorów i uczestników świata gry.
Kostiumy podkreślają zarówno realizm, jak i metaforyczną warstwę przedstawienia, kreując dwie równoległe rzeczywistości – realną i symboliczną.
Tango. Ostatnia gra to jedyny pełnowymiarowy spektakl w Europie oparty na języku tanga argentyńskiego, który redefiniuje jego teatralne ujęcie jako pojęcia kulturowego, łącząc taniec, dramaturgię i muzykę w jedną, spójną narrację. To teatr, w którym ruch nie jest ozdobą, lecz nośnikiem znaczeń, a emocje są wyrażane nie tylko przez słowa, lecz przez ciało i rytm. To emocjonalna podróż przez świat pasji i iluzji, w której widz staje się uczestnikiem ostatecznej rozgrywki.
koncepcja, oprawa plastyczna: Artur Żymełka
teksty: Tymoteusz Ley, Artur Żymełka
reżyseria, choreografia, dramaturgia: Artur Żymełka, Tymoteusz Ley, Natalia Myczewska
WYKONAWCY:
Tymoteusz Ley
Natalia Myczewska
Anna Sieprawska
Agnieszka Kamionka
Karolina Czarnecka
Andrzej Borówka
Marcin Sieprawski
Dariusz Tybińkowski
Artur Żymełka
MUZYKA:
Cracow Tango Collectiv w składzie:
Ada Kwaśniewicz - skrzypce
Grzegorz Frankowski - kontrabas
Oleg Dyyak - akordeon, perkusja
Mateusz Krystian - instrumenty klawiszowe
czas trwania: 120 minut (przerwa między aktami) Artur Żymełka
Reżyser • Choreograf • Scenarzysta
Absolwent Konserwatorium Muzycznego w Sankt Petersburgu. Twórca ponad trzydziestu realizacji teatralnych obejmujących operę, musical i balet.Laureat dwóch Złotych Masek – najważniejszego wyróżnienia w polskim teatrze muzycznym.Jego spektakle łączą wirtuozerię artystyczną z głębokim zrozumieniem współczesnych trendów społecznych oraz psychologii jednostki i społeczeństwa, tworząc przedstawienia o globalnym znaczeniu i trwałych wartościach.
Tymoteusz Ley
Tancerz, performer, pedagog ruchu. Od najmłodszych lat związany ze sztuką performatywną. W świecie tanga argentyńskiego obecny od 20 lat, gdzie zdobył międzynarodowe uznanie jako nauczyciel i performer. Występował m.in. w Buenos Aires, Nowym Jorku, Dubaju, Barcelonie, Rzymie, Zurychu, Hongkongu i wielu innych miastach, prezentując autorskie podejście do tanga oraz eksperymentalne formy ruchu. Współwłaściciel Szkoły Tanga Argentyńskiego tangonuevo.pl w Krakowie, inicjator i dyrektor artystyczny Krakus Aires Tango Festival oraz międzynarodowego projektu Tango Challenge, które przyciągają tancerzy z całego świata.
Jego podejście do ruchu kształtowały wieloletnie treningi historycznych sztuk walki, co nadało jego ekspresji unikalną precyzję i siłę. Studiował filozofię, film i historię sztuki, co znajduje odzwierciedlenie w jego wrażliwości artystycznej i zamiłowaniu do eksperymentu. W swojej pracy łączy precyzję techniczną z głębokim kontaktem i organicznym ruchem, inspirując się zarówno tradycyjnym tangiem, jak i nowoczesnymi formami ekspresji.
Natalia Myczewska
Aktorka, tancerka i pedagog tańca. Ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz pedagogikę tańca na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Z ruchem, tangiem i sceną jest związana od wielu lat. Brała udział w projektach m.in. Yaniny Muzyki i Emanuela Casal, Iary Duearte i Jesusa Paez, Minki-Marie Heiβ, Sylwii Hefczyńskiej – Lewandowskiej, Eryka Makohona, Wojciecha Farugi, Marka Rachonia. Występowała na deskach w Bethlen Theatre w Budapeszcie, w Teatrze Festiwalowym w Dreźnie, Teatrze Miejskim w Malmo, Krakowskim Teatrze Tańca, Cricotece, Klubie Żak, KTO, Teatrze Nowym w Łodzi.
W swoich działaniach skupia się przede wszystkim na szeroko rozumianej świadomości ciała, odnajdowaniu połączenia w relacji ciało-umysł i przekuwania tego na kreację sceniczną. Inspiruje się metodami pracy Michaiła Czechowa czy Jerzego Grotowskiego. Dba, aby każdy element ruchu budował koherenty stan obecności scenicznej. Szuka wyzwań i nietuzinkowych rozwiązań ekspresji cielesnej. Prowadzić lekcje tanga, warsztaty z tańca współczesnego, improwizacji czy technik aktorskich. Odwiedza m.in. Budapeszt, Monachium, Brno, Pragę, Węgry, Amsterdam.
Agnieszka Kamionka
Tancerka o bogatym doświadczeniu tanecznym, której artystyczna podróż rozpoczęła się w wieku 9 lat od tańca towarzyskiego i turniejowych występów. Przez dekadę zgłębiał/a świat salsy, występując na prestiżowych festiwalach tanecznych z formacją Salsa Sabrosa.
Tango objawiło się nagle i stało się największą pasją, wypełniając serce i duszę. Podróżując po świecie, doskonaliła swoje umiejętności w tangu, tańcząc na międzynarodowych festiwalach i maratonach. Aby jeszcze głębiej zrozumieć istotę tego tańca, dwukrotnie odbyła podróż do Buenos Aires – miejsca, gdzie tango narodziło się i ewoluowało. Tam, w sercu argentyńskiej kultury, uczyła się od najlepszych mistrzów, zanurzając się w autentycznej atmosferze milong i ulicznych rytmów.
Marcin Sieprawski
Swoją taneczną drogę rozpoczął od tańców ludowych (ukończył kurs instruktorski tańców polskich w 2001 roku), a następnie rozwijał się w tańcu współczesnym jako członek Teatru Tańca DF. Z tangiem argentyńskim zetknął się w 2002 roku i od tego czasu szkolił się u czołowych mistrzów w Europie i Buenos Aires. Wraz z Anną Sieprawską prowadzi w Krakowie szkołę Bravo Tango.
Jako choreograf i pedagog współpracował z teatrami i muzykami, łącząc tango z różnymi formami sztuki scenicznej, m.in. w spektaklach Tango Piazzolla w Teatrze Słowackiego (reż. Józef Opalski), La Serva Padrona (reż. Monika Rasiewicz) oraz Yerba Mate (reż. i chor. Katarzyna Skawińska).
Występował m.in. w Teatrze Słowackiego w Krakowie, Filharmonii Krakowskiej, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Paderewskiego, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Współpracował z takimi artystami jak Grzegorz Frankowski Trio, Tango Bridge, Hamburg Tango Quintet, Piotr Kopietz, Wiesław Prządka, Sinfonietta Cracovia, Klaudiusz Baran i Janusz Wawrowski.
Anna Sieprawska
Tancerka i instruktorka tanga argentyńskiego z wieloletnim doświadczeniem. Od dzieciństwa związana z muzyką, warsztat taneczny rozwijała w wielu technikach tańca i świadomości ciała (balet, taniec współczesny, taniec jazzowy, tap dance, capoeira, gaga), w 2012 roku ukończyła kurs instruktorski w zakresie tańca jazzowego pod auspicjami Kieleckiego Teatru Tańca. Tanga uczyła się pod okiem europejskich i argentyńskich mistrzów w Europie i Argentynie. Wraz z Marcinem Sieprawskim prowadzi własną szkołę tanga w Krakowie oraz występuje na scenie w projektach artystycznych związanych z tangiem.
Karolina Stolarska
Terapeutka, pasjonatka tanga, baletu i jazzu, z ponad 10-letnim doświadczeniem w tańcu. Jej przygoda z tańcem rozpoczęła się od baletu, a z biegiem lat ewoluowała w formę jazzową, aż w 2021 roku odkryła tango, które stało się jej ogromną pasją. Z wykształcenia psycholog, absolwentka studiów podyplomowych Collegium Medicum UJ w Krakowie. Dzięki bogatemu tłu baletowemu i jazzowemu doskonale rozumie, jak istotne jest połączenie ciała i umysłu w procesie emocjonalnego wsparcia i rozwoju. Taneczne pasje traktuje jako inspirację do pracy, co stanowi fundament jej podejścia terapeutycznego.
Dariusz Tybińkowski
Swój kontakt ze sceną rozpoczynał jako tancerz, a następnie instruktor i choreograf w zespole Tańca Współczesnego. Kolejnym etapem był Teatr Muzyczny w Łodzi, a następnie deski teatrów Europy Zachodniej w repertuarze Musicalowym. Od kilkunastu lat tancerz i pasjonat tanga, współorganizował milongę w GKO Kasyno i Łódzką Milongę Prząśniczka.
Tango Dj na wielu Festiwalach i Maratonach w Polsce i poza granicami kraju. Aktualnie propagator i nauczyciel Tanga Argentyńskiego w Łodzi.
Andrzej Borówka
Pasjonujący tancerz, który łączy w sobie niezwykły talent oraz ogromne zaangażowanie w swoją sztukę.
Od początku swojej kariery, zdobywał doświadczenie biorąc udział w różnych projektach artystycznych.
Tango argentyńskie odgrywa kluczowe miejsce w życiu artystycznym, który zainspirował się jego unikalną muzyką i rytmem.
Tango jest dla niego sztuką pełną uczuć, wyzwań fizycznych oraz emocjonalnych, a także sposobem na bliskie spotkania z innymi tancerzami.
Obecnie Andrzej kontynuuje rozwój swojej kariery, ucząc tańca w lokalnej szkole tanecznej oraz współpracuje z innymi artystami, aby tworzyć unikalne i inspirujące projekty.
Jego przekonanie, że każdy może tańczyć i czerpać radość z niej, przenika całe jego życie i pracę.
Comments